Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

UW PERSONEEL .. ONZE ZORG

OVER STRESSPREVENTIE & STRESSREDUCTIE

STRESS 1

Door: Jan Witkamp (Mental Coach)


Iedereen kent wel de term Stress. Heb je zelf geen stress dan ken je wel iemand in je omgeving die aan stress lijdt. Het lijkt er op dat stress een verzamelbegrip is geworden voor mentaal lijden en dat mensen daar individueel vele betekenissen aan geven. Daarom hier een poging antwoord te geven op de vraag


WAT IS STRESS?

Stress ga je ervaren wanneer de eisen die door je omgeving - of door jezelf - aan jou worden gesteld (je draaglast) groter is dan jouw mogelijkheden om aan die eisen te voldoen (je draagkracht). Hoe langer het duurt dat een last die je moet dragen groter is dan wat je aankunt, des te ernstiger wordt je stress


VERSCHILLENDE SOORTEN STRESS


Gezonde stress

Een bepaalde mate van stress is positief en maakt iedereen mee. Als je bijvoorbeeld een extra inspanning moet leveren (examen), een deadline halen. Je bent klaar om meteen in actie te komen. Als je de taak hebt voltooid komt je lichaam weer tot rust, wordt je bloeddruk, hartslag en ademhaling weer normaal.


Chronische stress

Verkeer je in een situatie waarin je continu 'vecht tegen' of 'vlucht voor' iets, iemand of een omstandigheid en jouw situatie verbetert - ook op langere termijn - niet, dan heb je waarschijnlijk last van chronische stress. Op termijn heeft chronische stress gevolgen voor je lichamelijke en mentale welbevinden. Chronische stress verhoogt de kans op hartritmestoornissen. Aanhoudende stress kan o.a. slaapproblemen, een burn out, een angststoornis of depressie veroorzaken. Het is aan te raden bij chronische stress hulp te zoeken.


Verschillende niveaus van stress


- Lichamelijke stress

Wanneer je stress ervaart is je lijf in een staat van paraatheid. Je raakt vermoeid en uiteindelijk lichamelijk en geestelijk uitgeput. Je kunt bijvoorbeeld klachten krijgen als hoofdpijn, misselijkheid, maagpijn, veel transpireren en slaapproblemen. Deze klachten kunnen je in je werk of sociale contacten bemoeilijken. Als dat zo is, geeft dit weer extra stress.


- Emotionele stress

Chronische stress maakt dat je je vaak angstig voelt, zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is. Je kunt je gefrustreerd voelen, of prikkelbaar. Dan heb je vaker ´een kort lontje´. Het kan zijn dat er wel een aanwijsbare reden is voor stress. Ineens werkloos worden bijvoorbeeld, of een scheiding, het overlijden van een dierbare. Dan heb je meer te verwerken dan je wellicht aan kunt.

- Stress en gedrag


Bij stress gebeurt er veel in je brein waardoor je last kunt hebben van één of meerdere van de volgende gedragingen: veel boos zijn, te veel of te weinig eten, overmatig actief zijn, teveel tegelijk doen, het overzicht verliezen, concentratieverlies, meer roken, meer alcohol drinken.


- Sociale stress

Heb je last van stress dan is dat merkbaar aan hoe jij reageert op je omgeving, je sociale contacten. Het kan bijvoorbeeld leiden tot een verminderde belangstelling voor je sociale omgeving (familie, vrienden, collega´s op werk, school, sportclub, etc.). Of dat je meer dan anders conflicten hebt, thuis, op het werk of op school.

- Cognitieve stress

Als gezegd: bij stress gebeurt er veel in je brein. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van vergeetachtigheid, concentratieproblemen of piekeren. Stress kan er voor zorgen dat de informatieverwerking in je hersenen, die er voor zorgt dat een indruk wordt omgezet in juist handelen, wat wordt verstoord. Om die chaos in de grijze cellen tot staan te brengen heb je rust nodig.

-----------

De volgende keer zal ik iets vertellen over oorzaken waardoor mensen stress opdoen en hoe je van stress kunt herstellen.

Jan Witkamp (Mental Coach, Gestalttherapeut) en Ingrid Los (Mental Coach, TuiNa Masseur en Acupuncturist) zijn beiden verbonden aan de Praktijk WEL en hebben zich gespecialiseerd in het helpen van mensen die last hebben van Stress, een Burn Out of een Depressie. Wij werken voor particulieren, bedrijven en instellingen. Wij verzorgen individuele begeleidingen, maar ook groepsgewijs.


Neemt u gerust contact met ons op wanneer u vermoedt baat te hebben bij onze begeleiding. Zie daarvoor onze onderstaande contactgegevens. Kijk eens op onze website.

U bent van harte welkom!


Praktijk WEL

Kievietdonk 69

5467 AS VEGHEL

T: 0413 - 355 385

E: [email protected]

F: @praktijk.wel

I : https://praktijkwel.vpweb.nl/

Blog

No entries.

Rss_feed


0